Donderdag 2 november 2017: Paulien Cornelisse “Om mij moverende redenen” (try-out)

De try-out voorstelling ‘Om mij moverende redenen’ van Paulien Cornelisse was een succes afgelopen woensdagavond. Theater de Skâns in Gorredijk was druk bevolkt en de voorstelling werd enthousiast en ontspannen op de Gorredijkse planken gezet. De welbekende Thomas van Luyn, die deze voorstelling regisseert, was ook van de partij in De Skans om Paulien naderhand te voorzien van de laatste regieaanwijzingen.

Dat er Frysk Bloed door de aderen van haar tweejarige peuter stroomt was zeker het vermelden waard bij aanvang van de voorstelling. Toch maar liefst een achtste deel, aldus een enthousiaste Paulien. Het brak subiet het ijs in Gorredijk, als dat er al was. In een eenvoudig, doordacht decor deelde de schrijfster en cabaretière ruim vijf kwartier de zaken die haar opvielen of bezig hielden. Onbegrijpelijke zaken ook al bekeek je het van alle kanten. Dit was het thema van de voorstelling: de onbegrijpelijkheid van het leven. Een breed onderwerp en een mooie kapstok om grappige taalvondsten, fantasierijke doordenkertjes en creatieve invallen aan op te hangen. Paulien pakte het publiek in op haar charmante en eigen wijze.

Tegen het einde van de voorstelling mijmerde Paulien: hoe mooi zou het zijn als er tegen je eigen einde iemand even een half uurtje langs zou komen, zo met zo’n klembord, om wat zaken voor je op een rijtje te zetten. Op zo’n manier dat het duidelijk werd wat, hoe, wanneer en waarom…..de losse eindjes uiteindelijk aan elkaar zogezegd, overzichtelijk en wel zo prettig.Paulien leek gedurende de voorstelling af en toe wat zoekende maar dit was niet storend. Sommige uitweidingen waren misschien iets te lang waardoor het af en toe wat inzakte als geheel tot ze weer ijzersterk terugkwam met een pakkende zin of grap.

Het is al met al een geslaagde avond te noemen. Paulien kan wat het Gorredijkse publiek betreft verder het land in om haar moverende redenen……. ze is onstuitbaar.

Liesbeth Stoffer

Vrijdag 10 november 2017 – Tim Akkerman “Tim’s Secret Session”

Tim Akkerman kon rekenen op een warm onthaal voor zijn concert ‘Tim’s Secret Sessions’ afgelopen vrijdag in theater de Skâns in Gorredijk. Voor het podium van de grote zaal was een warme, huiselijke plek ingericht waar hij mooie liedjes zuiver en intens ter gehore bracht. Bijzonder warm was de klankkleur van zijn stem en de sound van de drie gitaren die Tim afwisselend ter hand nam.De zelfgeschreven nummers, afgewisseld met covers van muzikale grootheden, werden vooraf en tussendoor voorzien van tekst en uitleg.

De voormalige leadzanger van Direct deed zijn relaas over zijn tijd bij de succesvolle band. De beslissing om te vertrekken was niet zomaar genomen. Na twee jaar dubben volgde hij zijn hart en ging voor een solocarriere. Tijdens het schrijven van zijn eerste solo-album in alle eenzaamheid kwam hij zichzelf wel tegen. Had hij er goed aan gedaan? Ja, het moest, vervolgde Tim. Het was noodzaak om zijn eigen hart te volgen en liedjes te gaan schrijven die hem meer voldoening gaven. Dit geldt ook voor het zelf op de planken staan en mensen een prettige avond bezorgen met zijn muzikaliteit. Dat is het mooiste werk wat er is en schenkt ook hem veel plezier.

Tussen de liedjes door was er ook tijd voor onvervalste Haagse humor. Grapjes en grolletjes en onverwachtse invalshoeken konden rekenen op diverse schaterlachen uit het publiek. Het leek steeds meer op een gezellige avond bij een goede vriend thuis. Een mooie toegift sloot de intens gezellige muzikale warme avond af. De opzet was geslaagd.Tim’s volgende show is geheel gewijd aan Bruce Springsteen, zijn grote idool. Niet alleen de muziek van The Boss vindt Tim een groot voorbeeld maar ook zijn persoonlijkheid. Echt en authentiek zijn, daar draait het om, aldus Tim. Anders val je door de mand. Bruce Springsteen mag dan The Boss zijn in de USA, wij hier in Nederland hebben onze eigen. Dat is ons geheim waar we zuinig op mogen zijn.

Liesbeth Stoffer.